Topas og Akvamarin jakt!

Jeg har alltid vært glad i geologi, drømmen min som liten var å bli Vulkanolog, men jeg endret tanker på ungdomskolen, noe jeg angrer for den dag i dag, men vi får se, kanskje jeg går tilbake til skolen om ikke så alt for lenge.

Men uansett så har jeg funnet en del røyk kvarts oppi skogen her, og det gjorde så jeg begynte å google, og det viser seg at det er en Topas gruve i nærheten, og på andre siden av fjellet hvor den gruva befinner seg så skulle det være Akvamarin, så jeg ble jo helt gira, jeg snakket med pappa og han ville være med, så vi pakket en sekk med 2 hammere, 2 meisler, vann, og 2 bananer, nå skulle vi ut på jakt! 

(bildet er lånt fra google)

Så på fredag tok vi på oss tur tøy og fjellsko så dro vi.

I følge google så skulle det være 5 gruver der, men det var så gjengrodd at vi bare fant 2, men vi fant ingen topas, heller ikke rundt gruvene, så da begynte vi å over fjellet, etter en stund så fant vi plutselig at området som var gjerdet inn med ett 3.meter høyt gjerde, men vi så ikke noen grunn til det, så selvfølgelig så måtte jeg krabbe under for å se hva som befant seg der, (Tenk om det var topas der?) men det var en veldig dyp kløft, hvertfall 10meter rett ned, så det var bare sperret for at dyr og mennesker ikke skulle falle ned. vi gikk videre til det begynte å bli bratt, som det sto advarsler om på nettsiden at det var i det bratte partiet man kunne finne akvamarin.

Vi prøvde å lete etter riktig mineralblanding i fjellet, ‘’Granite Pegmatite” som det heter på engelsk, det vil si granitt med riktig mineral blanding for at krystaller skal gro der.

Vi fant utrolig lite av det, så det var veldig skuffende.
Akvamarin er veldig sjeldent, så regnet ikke med å finne så mye, men hadde ett håp om å i alle fall finne 1, men etter som tiden gikk så fant vi bare 1 røyk kvarts, og i følge hva jeg har lest så er det større sannsynlighet å finne akvamarin i områder med røyk kvarts, men siden vi bare fant 1, så var sannsynligheten for å finne noe akvamarin her, veldig liten, så etter 3 timer leting i varmen så bestemte vi oss for å gi oss.

Men jeg fant en liten klump med masse små krystaller og en stor bit med kråkesølv, som jeg tok med meg hjem. 

Litt uklart bilde men.

Så det var en ganske skuffende tur, men jeg er jo helt fersk på dette, og det er sjeldne krystaller å finne, men da ga jeg det ett forsøk i alle fall 🙂

Jeg la ut en tiktok video av hele turen, den kan dere se her 🙂

https://www.tiktok.com/@magentaminion
https://youtube.com/shorts/25ApW2ILPYc?feature=share

Håper dere får en fin kveld videre! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg