Helse angst + ukjent Matallergi = Spiseforstyrrelse

God kveld kjære lesere.

Dette innlegget kan virke triggende for personer med Helse angst, Spiseforstyrrelser og lignende!

Så jeg har jo gått ned masse i vekt di siste 18mnd, jeg gikk fra å overspise til å spise veldig lite, og det har gått overraskende lett etter at galleblæra ble fjernet, fikk inn vaner til å veie maten for å passe på nøyaktig hva jeg fikk i meg for å fortsette vektnedgangen. 
Men de siste mnd har jeg merket at det kanskje er noe mer som ligger bak, ettersom at alle i helse teamet mitt har sakt at jeg bør stoppe vektnedgangen nå, fordi etter at overflødig hud skal bli operert bort etter Januar 2023, så er jeg pr nå normal vektig.

Men jeg har i det siste begynt å reagere på mat, jeg hovner opp i og rundt munn, og det kjennes ut som at jeg har spist en brennende kaktus, så det har blitt noen telefoner til legevakt, inkludert at jeg måtte komme inn å få allergi medisiner, jeg har vært hos fastlegen og han tok blodprøver på nøtter og mat varer, alt var negativt, så han henviste til prikktest, som jeg fikk time til 20.oktober!!
Jeg ringte de på fredag og de hadde heldigvis en avbestilling på førstkommende onsdag, men da måtte jeg stoppe på allergi medisinen sånn at testene blir riktige.

Jeg vet jo ikke hva i maten jeg reagerer på, men hver gang det skjer så skriver jeg ned hva jeg har spist, det har skjedd 6 ganger til nå, 4 ganger siste 2 ukene, så siden jeg har kraftig helse angst, så tørr jeg jo nesten ikke spise mat!

Hittil, så har jeg reagert på:
06/05: Bakeri kjøpt, Verdens beste (kake)
01/06: Reeses puffs (frokost blanding)
20/06: Nutrilett Caramell bar (proteinbar)
26/06: Spagetti a la capri, Sjokolade pudding, vanilje saus (spiste de fort etter hverandre, så vet ikke hvem av dem jeg reagerte på)
02/07: Cocopops (frokost blanding)
03/07: Bolle med Kinakål, agurk, pasta, sprøstekt løk og ketchup!

Hevelsen og rødheten etter å ha spist Nutrilett baren

Så fikk begynne hos en ernæringsfysiolog i Frisklivssentralen og vi skulle stabilisere mat og vekt, men det går dårlig ettersom at jeg reagerer på mer og mer mat, og jeg blir reddere og reddere for hver gang, spesielt nå som jeg ikke kan ta allergi medisiner heller. 
Etter at jeg måtte stoppe på allergi medisinen så bestemte jeg meg for å kun spise de få tingene jeg ikke har reagert på til nå, og selvfølgelig så måtte jeg da begynne å reagere på Cocopops, som jeg har spist hver dag i over 2mnd nå, uten å reagere før nå i helga. Så da er jo plutselig all mat usikkert og det trigger angsten min voldsomt, den sier: Du må slutte å spise, alt av mat er farlig!. 

Jeg vet jo at det er urealistisk, men de tankene kommer hver gang jeg er sulten, hver gang jeg lager meg mat, og hver gang jeg spiser

Hun på frisklivssentralen sa også at sånn generelt sett som jeg prater om mat, så ser hun masse røde flagg i forhold til spiseforstyrrelse og spurte om hun kunne få ringe legen min, fordi hun mente at jeg måtte få rask hjelp med allergien før eventuell spiseforstyrrelse blir verre, og at jeg burde bli henvist til noen med bedre erfaring med både spise forstyrrelse og mat/allergier enn henne. 

Jeg sa ja til det, men at pr nå så har legen min sommer ferie. Hun ringte og fikk beskjeden om at han var på ferie og at hun ble anbefalt å sende han melding fordi han sjekker de selv om han har ferie. Så hun ville gjøre det, og spurte om hun kunne ringe psykisk helse også, som var greit for min del. 

Hun spurte også om jeg kunne prøve å spise rene ting sånn i forhold til allergien, slutte å veie maten og meg selv. Hele meg begynte å dirre!

Klarer jeg virkelig å gi slipp på noe av kontrollen min? Jeg kommer jo sikkert til å legge på meg 10kg innen neste uke om jeg gjør det!

Jeg har fulgt disse reglene i over 1år
Spis når du er sulten, men:
Helst over 800Kcal pr dag,
Men ikke noe særlig mer enn 1000Kcal pr dag
Kan gå opp til 1200Kcal på en veldig aktiv dag (hvis trening forbrant mer enn 500Kcal) 
Aldri over 1200Kcal

Når jeg nærmer meg 1200Kcal så får jeg trang til å trene, enten gå meg 1 times tur, ta meg en topp tur, eller spille Beat Saber i over 1 time! 
For å gjøre meg fortjent til mer mat/snacks og fortsatt gå ned i vekt!
Men klarer fortsatt ikke gå over 1200Kcal selv om jeg trener ekstra. 
 

Sa ja til å prøve å la være å veie alt, selv om hele meg strittet i mot.

Dag 1, gikk ikke, veide cocopops,
Dag 2, samme som dag 1
Dag 3, Høy angst dag, spiste under 600Kcal totalt i løpet av dagen
Dag 4, Psykomotoriske fysioterapauten min, syns jeg skal begynne å veie ting igjen hvis det gjør så jeg spiser mindre enn 600kcal pr dag at jeg ikke har kontroll. Men klarte å la være å veie Cocopops, spiste også 3 porsjoner med Foccacia til middag. Skikkelig karbohydrater cravings!
Dag 5, Spiste 4 spiseskjeer is, i stede for å veie opp 100g og veide ikke Cocopopsen 
Dag 6, Samme som dag 4. Men allergisk reaksjon på Cocopopsen!
Dag 7, Veide ikke opp noe i dag, men fikk allergisk reaksjon på middagen min i dag, så da har det skjedd 2 dager på rad! Spiste en bolle med kinakål, agurk, 60g pasta, sprøstekt løk og ketchup (som er veldig rene greier i mine øyne) og spiste dette på dag 5 også, men da reagerte jeg ikke!? Er jo til å bli sprø av!

Skal til frisklivssentralen i morgen, så da får vi se hva hun sier og tenker om veien videre når jeg forteller om denne uken..

Håper dere får en fin kveld videre! 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg